torsdag, januari 11, 2007

De virtuella klassrummen

Klassrummen som jag pratate om i förra inlägget är en del i ett projekt som anställda vid universitetet i Colorado Springs håller på med i SecondLife (SL).
Låg och mellanstadieklasser i USA har en egen Ö där barnen har konton (det går ej att röra sig mellan den ön och den övriga världen) och leker och lär sig på skoltid.
Tanken är att barnen skall lära sig nya saker genom att experimentera och utforska omgivningen på egen hand eller delta i klasser som finns på ön.
När dessa klasser skulle börjas fördes en diskusion om hur ett klassrum skulle se ut i en virtuell värld. Var det nödvändigt att använda sig av den klassiska uppsättningen, 4 väggar, bänkar i rader, en kateder längst fram och en svart (numera vit) tavla längst fram.
Efter lite tänkande så kom jag att tänka på en sak jag hörde någon annan prata om i SL. Det är en liten tingest som heter Paradise blanket. Det är en picknickfilt som man kan sitta på och sedan så åker man upp ca 600 meter i luften där det skapas olika miljöer, alltifrån romantiska fik till bondgårdar.
Idén var att använda tekniken där man tillfälligt tar fram det som behövs och så är vårat klassrum skapat.
Barnen går in som i en amfiteater som läraren ontrollerar. Ett litet tryck från läraren och "klassrummet" blir till en stor svart box där alla planeterna cirkulerar ovanför barnens huvuden. Läraren kan prata om solsystemet och varför planeterna rör sig, barnen kan kolla och pilla på planeterna (och tydligen har de små liven kommit på att man kan sätta sig på en planet och åka omkring som på tivioli) och få fram information om dessa.
Ett annat alternativ är laboratoriet, en scen som jag faktiskt inte är helt nöjd med för att det liknar ett riktigt laboratorie lite för mycket (och tanken var ju att vara nyskapande).
Hur som så finns där inne olika experiment som barnen kan utföra, klicka på olika vätskor och blanda dessa. Reaktionerna finns inmatade och blandar du fel (eller som ingen erkänner men alla killar eftersträvar) så får du en liten explotion, rökutveckling eller dylikt.

När barnen deltar i klasser och klarar uppgifter får de virtuella pengar insatta på sitt SL bankkonto och så finns det bankomater där de kan ta ut pengarna. Detta är en studie i hur olika barn hanterar sina egna pengar. Sätter man in pengarna på ett sparkonto och får de att öka (med 6% ränta) , går man ner till marknaden och köper häftiga leksaker för dom eller köper barnen kläder och i så fall kommer det att skapas modetränder även i den virtuella världen.
Det är lite grovt beskrivet en av de saker som jag har för att fylla min tid med. Hoppas att det blev lite klarare iaf.
/Konan

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jomen klarare blev det ju i alla fall. Även om det för en utomstående låter lite "wiered". Hehe

21:15  
Blogger Smiley said...

Tack Konan för beskrivelsen. Låter väldigt coolt!
När en lärare pratar om planeter och så, är det "live"? Är det verkligen en lärare som pratar? Eller får barnen komma in när som helst och lyssna på samma sack?

22:26  
Blogger Henrik said...

Ja läraren är inne i klassrummet tillsammans med eleverna och kan svara på frågor, sen kan barnen klicka på planeterna också och på så sett få fram en textruta med information. SÅ det är alltså inget tvång för läraren att vara där men det finns alltid lärare i närheten när barnen är inloggade (deras värld är inte så stor (tror den ligger på 4-6 sim eller så))
/Konan

09:54  
Blogger Smiley said...

Vet inte ännu vad är sim =)

21:39  
Blogger Henrik said...

En sim är en "ö" i secondlife och det behöver inte nödvändigtvis inte vara en ö i vattnet, vad det egentlgien är att det är en begränsning på serversidan, varje sim fungerar som en självständig enhet som drivs. så om ett sim dyker (servern går sönder eller startas om) så påverkas inte de runt omkring.
Varje sim stödjer 50 personer online men jag har varit med om att vi har varit upp mot 80 på varje.
/Konan

08:56  
Blogger Smiley said...

OK =)

16:40  
Blogger Smiley said...

Började skolan igen?

:)

19:40  

Skicka en kommentar

<< Home